Wat is jouw moment van verstilling?

De afgelopen weken heb ik best veel mensen gesproken. Wat mij opviel was dat ze het allemaal zo druk hadden. Nu is dit natuurlijk al een tijdje best hip, dat druk hebben.

Ben je druk, dan hoor je er namelijk bij. Overdag werk je, die to-do-lijst wil maar niet af. Dan nog even sporten en/of met je kinderen bezig en daarna eten met vrienden. Kortom, een goed sociaal leven.

Tussendoor ben je ook aanwezig op de diverse sociale media. Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat… Je wilt natuurlijk ook niets missen. Want wat zal je vriendin wel niet van je denken als je haar volgende week spreekt en jij weet niet dat zij een paar dagen op Texel zat???

Eigenlijk geen wonder dat er steeds meer mensen thuis komen te zitten met een burn-out.

Wij vergeten in al onze drukke bezigheden namelijk dat wij mensen drie essentiële onderdelen hebben: lichaam, geest en ziel.

  • Je lichaam, daar zorg je voor door o.a. regelmatig en gezond te eten en door te sporten.
  • Voor je geest zorg je door je hersenen te gebruiken: op je werk, thuis alles organiseren, boeken lezen, opleidingen volgen, etc.
  • Je ziel, daar zorg je voor door bijvoorbeeld te mediteren.

Belangrijk kenmerk van die eerste twee is dat zij wel goed laten weten dat zij er zijn. Je geest helemaal. Die heeft echt een harde stem. Die krijgt ook in onze opvoeding, sowieso in onze maatschappij, heel veel aandacht en heeft zo alle mogelijkheden gehad om flink te groeien.

Je ziel daarentegen valt een beetje buiten de boot.

Groot ‘nadeel’ van je ziel is dat haar stem best zacht is. Het is meer een fluistering. Moeilijk te horen als je altijd geluid om je heen hebt: op je werk, vanuit de sociale media en laat ik hier zeker niet alle ‘live’ contacten vergeten. Zoals ik al zei, druk, druk, druk.

Zorgen voor je ziel betekent zijn. Niets meer en niets minder. Het volledige tegenovergestelde van doen. Zijn. Gewoon zijn. En geloof me, het is helemaal niet moeilijk.

Dit zijn kan namelijk op ontzettend veel manieren. Mediteren natuurlijk. Maar het kan ook als je bijvoorbeeld groenten staat te snijden voor het eten. Maak je gedachten leeg en focus op het snijden. Je snijdt. Dus.

Of neem een moment extra voor jezelf als je op de wc zit. Focus op je ademhaling en zit. Heel gemakkelijk.

verstilling

Je last zo een pauze in. Even doe je een stapje terug, kom je op adem. Een moment van verstilling in de hectiek van je bestaan.

Wat is jouw moment van verstilling? En lukt het je om elke dag jouw moment te pakken?

Heb en houd je hier moeite mee? De Klip en Klaar Methode biedt jou vele handvatten om de rust echt te vinden en als een rots in de branding te staan terwijl de storm van het leven om jou heen raast.

Neem nu contact met mij op voor een vrijblijvend Zorg goed voor jezelf-gesprek, dan kijken wij samen naar wat jou verder kan helpen.

Met een warme groet,
Nicole

Laat wat van je horen

*