geluk is een naar binnen gericht glimlach

Wat stoten wij toch veel gevoelens van ons af. Afgelopen week kwam dit in meerdere van mijn gesprekken naar voren. Een greep uit wat wij niet van onszelf mogen:

  • Je schuldig voelen
  • Je verdrietig voelen
  • Je alleen voelen
  • Je klein voelen

En wat je dan wel mag, sterker nog, moet:

  • Je groot houden
  • Je sterker voordoen dan je je daadwerkelijk voelt
  • Slikken en weer door gaan

Stel je nu eens voor dat jij je schuldig voelt. Dit kan over van alles en nog wat zijn, groot, klein… Bijvoorbeeld dat jij binnen twee weken een nieuwe baan hebt gevonden terwijl een vriendin al een jaar op zoek is. Of dat jij een dag in de sauna zit, terwijl je moeder in het verpleeghuis op haar kamertje uit het raam zit te staren.

Vervolgens vertel je een vriend(in) dat jij je schuldig voelt en diegene reageert met: “Joh, je hoeft je helemaal niet schuldig te voelen. Je verdient het om blij te zijn/jezelf te verwennen!”

Je hebt geen zin in discussie, knikt en stuurt het gesprek een andere kant op.

Alleen…, ondertussen heb jij nog steeds dat schuldgevoel.

In tegenstelling tot de gangbare reactie, zeg ik: “Het is helemaal oké om je schuldig te voelen. Dit gevoel hoort bij jou. Het mag er zijn.”

Het mag

Ja, het mag. Je mag je schuldig voelen, je mag verdrietig zijn, je mag je alleen voelen. Echt.

Dit zijn namelijk gevoelens die jij daadwerkelijk hebt. Jij voelt dit. Sta jezelf dus ook toe om jouw eigen emoties echt te voelen. Stoot ze niet af. Laat ze zijn in alle hevigheid die ze wellicht geven.

Geef je gevoelens van bijvoorbeeld schuld en verdriet de ruimte, erken ze en omarm ze. Ze maken een wezenlijk onderdeel uit van jou. Ze maken jou tot wie jij bent. Zo jammer als je dat stuk van je af wilt stoten.

Licht en donker

Een beeld dat wij graag van onszelf geven en dat zeker via de sociale media sterk naar voren komt, is dat iedereen altijd blij is, dat alles altijd lukt en dat tegenslag echt niet bestaat. Gelukkig (ja echt!), gelukkig hebben wij ook geregeld pech, voelen wij ons schuldig en hebben wij verdriet. Want juist hierdoor kan je het gevoel van blijheid (of welk ander prettig gevoel dan ook) veel en veel sterker ervaren.

Afgelopen week was ik zwaar verkouden: keelpijn, verstopte neus, hoofdpijn, af en aan koortsrillingen. Echt geen feest. Als je er middenin zit denk je dat het nooit over gaat, dat je altijd die pijn en verstopte neus zult hebben. Tot je op een ochtend wakker wordt en merkt dat je je weer een stuk beter voelt. Dat gevoel is zo ontzettend prettig, een waar genot.

Zonder ziekte geen beterschap. Zonder licht geen donker, zonder koud geen warm en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Wees lief voor jezelf

Ik herhaal nog maar eens wat ik eerder zei: al jouw gevoelens mogen er zijn. Je pijn, je vreugde, je verdriet, je plezier, je ziekte en je gezondheid. Natuurlijk is het prettig als de aangename gevoelens overheersen, en weet je, daar heb jij heel erg veel invloed op.

Je kunt namelijk vanuit liefde kijken naar jouw gevoelens van bijvoorbeeld schuld, verdriet en minderwaardigheid. Hiermee verdwijnt het gevoel niet. Het heeft wel een sterk verzachtend effect. De erkenning namelijk dat dit een echt gevoel van jou is, werkt zo sterk door, dat het gevoel zich gekoesterd voelt. En koestering maakt zacht. Vanuit die erkenning en die omarming ontstaat er weer ruimte. Ruimte waarin eenvoudig een ander gevoel, zoals bijvoorbeeld tevredenheid, naar boven kan komen.

gun jezelf alle soorten gevoelens, ze maken jou tot wie jij bent

Mijn uitnodiging: oefen de komende weken met het liefdevol benaderen van jouw ‘negatieve’ gevoelens. Ik ben heel benieuwd wat dit met jou doet, laat je het mij weten (nicole@klipenklaarcoaching.nl/ 0647 820 313)?

Hartelijke groet, Nicole

PS Wil jij jezelf bekwamen in jezelf liefde geven? Schaf de online training ‘Liefdevolle vriendelijkheid’ aan voor slechts € 12,75.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.