Een nieuwe naam voor mijn bedrijf?
“Waarom nou een nieuwe naam voor je bedrijf? Degene die je hebt is toch geweldig!” Dit is zo gemiddeld de reactie die ik krijg als ik vertel dat ik heb besloten de naam van mijn bedrijf te veranderen. Telkens als ik zo’n reactie krijg, grijpt de twijfel mij bij de keel. O jee, weer iemand die het raar vindt. Is dit echt wel zo’n verstandig besluit dan?
Even ademen helpt mij dan om terug bij mijzelf te komen en te voelen waar de wortels van mijn besluit liggen: diep, diep in mij. Die twijfel zit in mijn hoofd. Dat is alleen maar rationeel. Poeh, gelukkig.
Een verandering met een lange adem
Nu was het ook niet een besluit dat ik van de ene dag op de andere genomen heb. Daar is een heel traject aan vooraf gegaan. Vooral trouwens een traject van opzij schuiven en dan lekker negeren.
Eerst vooral het gevoel negeren
De eerste keer dat naar voren kwam dat de naam van mijn bedrijf -Klip en Klaar Coaching- niet meer klopte was tijdens een reading. Mijn collega die de reading gaf was even verbaasd als ik. Tegelijkertijd voelde en zag ze toch duidelijk dat de naam niet lekker meetrilde met mij. Ik voelde het ook. Wilde het alleen niet geloven.
Een paar maanden later vertelde een andere collega dat ze van mij had gedroomd. “Het moet niet gekker worden”, probeerde ik mijn schrik nog weg te lachen. Maar nee, het ging weer over de bedrijfsnaam. De herinnering aan de reading kwam naar boven en met een ‘ik zei het je toch’ probeerde ze vaste voet aan wal te krijgen. Mijn ratio, gevoed door een sterk angstig gevoel van mijn innerlijke meisje, nam echter over. ‘Zoveel gedoe. Hoe ga je dat allemaal regelen. Nee hoor, hoeft niet. De huidige naam is echt geweldig.’
Klip en Klaar gaf tegengas
Om die beslissing te rechtvaardigen was ik steeds heel alert op opmerkingen over de naam. Nou ja opmerkingen… Complimenten. Reacties als “Oh wat ontzettend leuk gevonden” en “Ja, dat past echt goed bij jou” nam ik stralend in ontvangst. Bovendien speelde ik steeds meer met ‘klip en klaar’. Gebruikte het in hashtags, het werd de naam van mijn coachtraject, waar het maar kon was het ‘klip en klaar’.
Hoe leuk geprobeerd ook, heel diep in mijn achterhoofd bleef het knagen. Alleen telkens als het gevoel een gedachte wilde worden, greep mijn ratio in en kwam keihard met vele en zeer overtuigende argumenten. Kort gezegd: te veel gedoe.
De aanhouder wint
Wederom een aantal maanden later deed ik, geïnspireerd door een boek dat ik aan het lezen was, een oefening. Op de ene hand visualiseerde ik mijzelf en op mijn andere hand mijn bedrijf.
Geschrokken keek ik naar het beeld. Wat ik zag was een grote Nicole. Krachtig en trots. En een heel klein en ielig sprietje dat niet verder kon groeien. Oké, er zat een plafond boven het sprietje. Dat zat daar door die grote Nicole. Ik kon het ook makkelijk weghalen. De hoop dat hierdoor het sprietje kon groeien bleek ijdel.
De droom en de reading staken hun hoofd om de hoek. ‘Is de weg vrij om nu echt naar voren te komen?’ Ze hielden wel vol hè. Zou het dan echt zo zijn?
Helderheid
Nog niet helemaal overtuigd (hoeveel tekens wil je hebben?), vroeg ik een collega mij hier nogmaals over te lezen. Helderder dan helder kon het niet. De huidige naam van mijn bedrijf klopt echt niet meer met mij en wat ik te bieden heb.
Een nieuwe naam!
Ik hakte de knoop door: oké, een nieuwe naam. Gelijk ging mijn hoofd lekker aan de slag. Actielijst maken van alles wat ik moet doen. En oh ja, wat wordt dan de nieuwe naam? “Nou eh, geen idee. Dat komt wel.” Vol ongeduld begon mijn ratio (hoofd) te sputteren. Die wilde actie. Besluit genomen, hoppa door!
Gelukkig weet mijn innerlijke vrouw hoe ze met deze krachtige mannelijke energie om moet gaan. ‘Prima om van alles in gang te zetten. Maak die actielijst en ga allerlei zaken maar lekker uitzoeken. En wat betreft die naam, daar nemen we alle tijd voor. Lang leve het slakkentempo.’
Soms heb je gewoon veel tijd nodig
Ondertussen ben ik al heel wat stappen verder. De naam is er, een nieuwe website is in de maak. Ik heb nieuwe profielfoto’s en een nieuw logo. Het mooie is dat ik nu inzie hoezeer ik al die tijd (ruim een jaar) nodig heb gehad om tot dit besluit te komen. Ik stond niet stil in mijn ontwikkeling. Heb van alles, zowel zakelijk als privé, aangekeken en weet nu goed hoe ik mij wil en kan profileren. Had ik niet eerst dat gedaan, zou ik nu niet op de juiste manier de nieuwe naam kunnen omarmen.
Dankbaar voor Klip en Klaar
Bovendien is het richting de ‘oude’ naam ook niet eerlijk om die in 1 keer zomaar bij het oud vuil te zetten. Daarvoor heeft Klip en Klaar mij veel te veel gegeven. Het was een prachtige bedrijfsnaam die heel goed bij mij paste. Die verdient het om op gepaste wijze, stap voor stap, afscheid van te nemen.
De komende weken neem ik dus steeds meer afscheid van Klip en Klaar. Logisch gevolg dat de nieuwe naam dan langzaam maar zeker naar voren mag komen. Tipje van de sluier: de Klip blijft erin.
Hartelijke groet, Nicole
#nieuwenaam #helderheid #jezelfzijn #persoonlijkeontwikkeling #slakkentempo
PS Lees ook mijn blogs op de blogsite van Vakantie Anders.
PPS Heb je moeite met besluiten nemen? Een reading of opstelling kan je veel helderheid geven. Neem gerust contact met mij op voor een afspraak. Mail: nicole@klipenklaarcoaching.nl