Leef jij in het nu

“Nou, eh, ja, anders zag je mij niet, toch?”

Als je hier even over nadenkt, kan dit ‘in het nu leven’ best nog wel eens tegenvallen. Want hoe vaak denk jij na over iets wat gebeurd is? En hoe vaak ben jij bezig met iets wat nog plaats moet vinden?

Zo gewoon is ‘in het nu zijn’ dus niet.

In het nu leven, met je hart als gids, heeft vele voordelen, zoals meer zelfvertrouwen, meer rust, meer evenwicht, minder angst, minder agressie en boosheid.

Denk je nu: “Poeh, dat is nogal wat, dat kan toch haast niet waar zijn”?

Begrijpelijk. Ik weet echter, uit eigen ervaring, dat het echt klopt. Tijdens het lezen van het boek “The Power of the Heart – laat je hart je gids zijn” van Baptist de Pape kreeg ik dit weer bevestigd.

Basisgedachte van dit boek is dat je hart de hoeder is van je eigen verborgen krachten. Door op die kracht te vertrouwen is het veel makkelijk om echt in het nu te leven.

Baptist de Pape was zelf op zoek naar die verborgen kracht van het hart en is de wereld rond gereisd om o.a. Paolo Coelho, Maya Angelou en Isabel Allende te interviewen. En allemaal zeiden zij, in hun eigen woorden, hetzelfde.

Naast mooie en rake quotes van deze leermeesters, staan er ook fijne oefeningen in het boek. En daar wil ik er graag twee van met je delen. Zodat ook jij stappen kunt zetten om die kracht van je hart te ervaren en zo meer in het nu te komen.

Oefening 1 – Aandachtig lopen

Ga een rondje lopen, daar waar jij het lekker vindt. Rondom je huis, in de wijk, of in een park of bos.

Loop in een voor jou prettig tempo en wees je bewust van iedere stap die je zet. Wees je bewust van de wijze waarop je beide voeten de grond raken en voel ook het contact van je hiel en tenen met de grond.

Iedere stap plaatst je in het hier-en-nu.

Richt dan je aandacht op je ademhaling. Zeg of denk bij elke stap die je tijdens je inademing zet “In”, en “Uit” bij elke stap die je zet terwijl je uitademt. Merk op hoe je met iedere ademhaling steeds meer tot rust komt.

Als je geest en lichaam tot rust zijn gekomen, richt je je aandacht op je hart. Loop zo rustig verder met al je aandacht voor je hart. Vraag dan aan je hart: “Wat wil je mij laten weten?”

Oefening 2 – emoties onder controle krijgen

Emoties kunnen je heel erg uit het hier-en-nu krijgen. Elke keer als je een krachtige of negatieve emotie voelt opkomen, kun je die temperen door je te focussen op je ademhaling.

Concentreer je op de ademhaling in je onderbuik. Voel hoe je buik omhoog komt bij je inademing en weer inzakt als je uitademt. Blijf bewust in- en uitademen om je ademhaling tot rust te brengen.

Als je ademhaling tot rust is gekomen, voel dan bij je inademing bewust dat je emoties tot rust komen. Bij je uitademing adem je de boosheid of angst weg. Haal zo een paar keer aandachtig adem en merk hoe bij je in- en uitademing de emoties zijn verdwenen.

Blijf in die rust ademen. Je kunt nu verder zien dan je emoties, in diepe verbondenheid met de persoon of situatie die de emotie deed ontstaan. Houd deze rust vast en blijf vanuit die rust aan de persoon of situatie denken.

hier en nu

De kracht van ademhaling, zo had ik dit blog ook kunnen noemen. Een rustige ademhaling zorgt voor evenwicht, voor kracht en brengt je in contact met je hart. Door je te focussen op je ademhaling, ga je terug naar wie jij bent, nu, op dit moment.

Ik ben benieuwd hoe jij deze oefeningen ervaart. Laat je mij dit weten?

Met een warme groet,
Nicole

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.