De laatste tijd lees en hoor ik heel veel over geluk. Bij het lezen van een artikel over het boek “Op zoek naar geluk” van Ap Dijksterhuis*, realiseerde ik mij dat ik er eigenlijk altijd al mee bezig ben geweest. Ik noemde het alleen nooit ‘zoeken naar geluk’. Ik zie het als persoonlijke ontwikkeling.

Geluk is in mijn ogen een proces waaraan je je hele leven blijft werken. Het is nooit af. Als je een nieuwe liefde hebt, kun je niet op de bank gaan zitten omdat je klaar bent. Nee, daar stop je tijd en energie in.

Belangrijk hierbij is, dat jij zelf eigenlijk het instrument bent. Je hebt het namelijk helemaal zelf in de hand.

Jij bent de enige die jouw dromen kunt dromen en ze waar kunt maken.

Dit aanpakken van je dromen om gelukkig te worden of te blijven kan op twee niveaus: je gedrag en je bewustzijn.

Je gedrag kun je aanpakken door bijvoorbeeld

  • minder materialistisch te zijn;
  • meer tijd aan je hobby(‘s) te besteden; of
  • meer om te gaan met anderen.

Je bewustzijn kun je aanpakken door bijvoorbeeld

  • te mediteren;
  • meer te leven in het nu (mindfulness); of
  • je gedachten beter te (leren) beheersen.

Vooral die laatste bleef, na het lezen van het artikel, bij mij hangen.

Je gedachten beter -leren- beheersen.

Makkelijker gezegd dan gedaan. Als je mediteert lukt het misschien nog wel (soms), maar de rest van de dag dan?

De hele dag door produceert je brein een onvoorstelbare hoeveelheid gedachten, gevoelens, waarnemingen en aannames. Die willen allemaal aandacht. En stuk voor stuk vinden ze zichzelf enorm belangrijk. Dat laten ze merken ook. Ze schreeuwen, dringen voor, gaan op een voetstuk staan. Je kunt er -bijna- niet omheen.

Hoe kun je die gedachten nu beter gaan beheersen?

De tip van Dijksterhuis vind ik zelf erg briljant: zie ze als passanten. Zelf sta je aan de zijlijn en kijk je toe. Alsof je naast de weg staat waarop een enorme file auto’s langzaam, in een gestaag tempo, voorbij rijdt.

De afstand die je zo creëert werkt relativerend: “Hoe belangrijk is het nu eigenlijk?” Vaak genoeg zal je concluderen dat het helemaal niet belangrijk is, je schouders ophalen en doorgaan met dat wat wel van belang is.

Wat bij mij dan weer de volgende vraag oproept: Wat is dan wel van belang?

Om daar achter te komen, moet je je bedenken dat al die gedachten, overtuigingen, gevoelens en zo niet van jou zijn. Ze komen van buitenaf. Die zijn je allemaal aangeleerd. Door familie, vrienden, school, de maatschappij en wat al niet meer.

De kern van wie jij bent is je onbewuste, jouw eigen innerlijke weten. Die kennis komt op verschillende manieren tot je: via een beeld, een geur, een woord, een geluid of een tinteling in je lichaam.

Dit zijn allemaal zachte, subtiele aanwijzingen. Als in een flits komen ze tot je.

Het is aan jou die flitsen en fluisteringen te herkennen en te verstaan. Om je daarbij te helpen ben ik twee online trainingen aan het ontwikkelen. Een 9-weekse training en een gratis driedelige training. De 9-weekse is praktisch af, aan de driedaagse leg ik nu de laatste hand. Ik houd je op de hoogte**.

Om je nu niet helemaal met lege handen te laten zitten, alvast drie tips om dichterbij je kern te komen en zo gelijk dichter bij je geluk te komen.

  1. Bedenk elke avond 2 of 3 dingen die goed zijn gegaan. Als je ze opschrijft beklijven ze beter.
  2. Bouw dagelijks rustmomenten in. Zoek bewust de stilte op.
  3. Wees niet teveel met jezelf bezig, besteed je tijd ook aan anderen. Dat hoeven niet eens bekenden van je te zijn. Maak bijvoorbeeld eens een praatje met een onbekende.

geluk

Met een warme groet,
Nicole

*Artikel in de NRC van 19/20 september 2015

**Schrijf je in voor de Klip en Klare Weetjes, ontvang elke drie weken interessante weetjes en tips in je inbox en blijf op de hoogte van de online trainingen:




 * verplicht veld

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.